Nyomtatási lehetőségek
PDF: Képek: /A4


Dátum:

Idő:
: :
: :
Csesztve
 
  • ...
  • Ősi emlékezet
  • Régészeti leletek
  • Régebbi és mostani időkben (1884)
  • Népszokások
  • Restaurált parasztház
  • Csesztvei paplak
  • Tájház
  • Népviselet
  • Régi fényképek
  • Dalkör
  • Mesék
  • Riportok, történetek
HU EN SK
Felhasználói Fiók
Elfelejtett azonosító vagy jelszó

Regisztráció
 
cikk alja
  •  
  • CseHaKE
  • Hagyományőrzés
  • Ősi emlékezet

A csesztvei üdvözlőtábla jeleinek magyarázata


1280x960 px

1. ábra. Az üdvözlő tábla
1. ábra. Az üdvözlő tábla

A csesztvei üdvözlőtábla jeleinek magyarázata

A csesztvei üdvözlőtábla jeleinek magyarázata

Beszélgetések összefoglalása a tervezővel: Hóka Andrással.

2020.09.10-én Hóka András vezetésével egy – a falunak szóló ajándék - üdvözlő táblát (1. ábra) állítottak a nyugati falubejárathoz. A táblát Hóka András tervezte és Kőszeghy Attila népművész faragómester segítségével készítette el. A faluba érkezőkkel közli, hogy hová is érkeztek: „Madáchfalva”, „Csesztve”, a távozóknak pedig „Jó utat” kíván. Mindezt a székely-magyar rovásírás jeleivel rótták fel.
Megkerestem Andrást, hogy beszélje el, hogy alakult ki ez az ajándék, tárja fel röviden mik vezették létrehozásában. Többször beszélgettünk a témáról, összefoglalva:
Ideköltözésétől kezdve késztetést érzett, hogy készítsen a falunak egy üdvözlő táblát. Nagy költőnk, Madách Imre nevét felhasználó falu megnevezés: „Madáchfalva” felírása kínálta magát a megjelenítésre. Mindjárt az elején közölni a belépővel, hogy arra a helyre lép, ahol a költő boldog éveit töltötte, ahol az ország egyetlen rá emlékező muzeális intézményét, a Madách Imre Emlékházat működtetjük. Aztán a hivatalos megnevezés: Csesztve sem maradhatott el, és a távozóknak egy egyszerű „jó utat” kívánság adja a tábla szövegének keretét.
Hogy miért a „rovás”? Mert hozzánk tartozik, évszázadokon keresztül használatban volt. A Honfoglaláskor hoztuk, aztán a kereszténység terjesztésével a hivatalos iratok alkalmazkodva a környezethez áttértek a latin betűs írásmódra, de a feliratokban sokáig magmaradt az országban. Használták is a hétköznapokban, aztán a török időkben ez a használat is visszaszorult az erdélyi – nem török fennhatóságú – területekre. Az első, ismert, fennmaradt teljes ABC az 1500-as évekből származik, aztán az ország több helyén is történt gyűjtések szerint némileg különböző formában több is feljegyzésre került.

Ahhoz képest, hogy egy 1903-as Magyar Tudományos Akadémia-i jegyzőkönyvben a tudósok rögzítették: „A rovott betűs szövegírás, közönségesen rovásírás, a magyar nép között nem él.”, már a szabványosított változaton kívül digitális változata is létezik. Megőrzésére ma sok település rovásos névtáblája is buzdít. Akárhogy is, a politika sokáig dolgozott azon, hogy „vedd el egy néptől a múltját, hogy elveszejttesd”, megmaradtunk, és emlékeink vannak erről a fajta írásról, múltunk része, így tovább is kell örökítenünk. Ezért terveztem a táblát rovottra.

Oszlopai akácok, táblái cseresznyék.

A tábla és tartója nem csak rovásírással beszél hozzánk, vannak rajta más szimbólumok is, amik jelentéséhez a teremtéstörténet rövid elbeszélése is szükséges.

Mi mindannyian, az általunk látott, érzékelt dolgokkal együtt egy világban vagyunk. Ennek teremtése más világokkal együtt történt úgy, hogy a hullámtereiknél gyorsabban mozgó originálisok (eredeti, örök létezők) közül az egyik hullámterével egy másik úgy találkozott, hogy annak hatására a másik önmagába (saját múltjába) fordult volna vissza. Ezen a ponton (ugye) ki kellett térnie. Eredeti mozgássíkja minden visszatérésnél elfordult, így állandó rohanásával egy gömbfelületet hozott létre.
Ez a gömb, a két originális teremtménye a Teremtő, amely táguló hullámterében hozza létre a lelkeket (élet), az energiát (tűzelem) és az anyagot. Ennek a Teremtőnek a síkban történő ábrázolásai minden népnél nemzedékről nemzedékre öröklődtek, máig fennmaradtak, a díszítések (faragások, hímzések) elemeiként a világ minden táján
egyformán jelennek meg. A metszetek jellemzői, hogy körforma (gömb metszet) belsejében a saját múltba történő visszatérés lehetetlensége miatti kitérést, átfordulást is megjelenítik.
Az élet virága, a teremtés jele a kétszeri átfordulás ábrázolásával univerzumunk négy világát szimbolizálja (evilág, másvilág és saját túlvilágaik). A négy részt a művészek sokszor virágábrázolással töltik ki, most Attila tulipánokat faragott bele. (2. ábra)
A háromszoros átfordulást szimbolizáló, hatlevelű ábrázolás (
3. ábra) szerkesztésének folytatása jellemezi a Teremtő hullámterének terjedését, azaz a teremtést, és folyamatos történését. (4. ábra). Az üdvözlő táblán látható megjelenítés a „nehezen jutni ötről hatra” mondásunk eredetére is utal, mert ha a hatodik is elkészül, megindul a kiterjedés.
A négyszeres átfordulást mutató, nyolclevelű ábra (5. ábra) a tűzelem jele, a kiáradó energia keletkezésének szimbóluma. Attila munkája a térbeliségét is érzékelteti.

A tizenhat elemű ábrát naprózsának nevezik, a teremtéssel létrejött 16 univerzum 64 világára utal. (6. ábra)
Az oszlopokon a csíki kereszt faragás (7. ábra) sem „csak” a négyzet keresztmetszetű oszlop szimmetriájából adódó, könnyen faragható, jól mutató elem. A kereszt jel a székely-magyar rovásírás TY-jéből (ATYA) formálódik és a teremtéstörténetben a Teremtőt létrehozó két originális közül az elsőt szimbolizálja.


A tábla tervezése során ezek a dolgok vezettek, Attila tette hozzá a művészeti megjelenítést.

Beszélgettünk még arról, hogy az originálisok hullámtere hogy alakulhat, hogy jelenítik meg a templomtoronytetők a Teremtőt, aztán elmondta, hogy az originálisokból tulajdonképpen tíz van..., de ezek a dolgok már nem tartoznak szorosan a tábla jeleinek magyarázatához.
Az viszont belátható, hogy a világ különböző tájain élő népek teremtéstörténetei, a különböző vallások ha másképp is értetik meg népükkel a teremtést, ezek az ábrák lehet, hogy nem csak a geometriai formáik miatt jelennek meg mindenhol.

Zérczi István

1
2. ábra. Az élet virága
2
3. ábra A Teremtés szimbóluma
3
4. ábra. A Teremtés kiáramlása
4
5. ábra A tűzelem jele
5
6. ábra A Naprózsa
6
7. ábra A csíki kereszt
7
8. ábra Rovás ABC

cikk teteje
  •  
  • CseHaKE
  • Hagyományőrzés
  • Ősi emlékezet

Megosztás

 

Hírek

A 4. tanösvénytábla karbantartása

A 4. tanösvénytábla karbantartása Sajnos az egyik lába korhadásnak indult, a délutáni napsütés a sötét műanyag táblát meghólyagosította. Terv: felújítani.
tovább

Hírek

Színházi előadás Csesztvén

Színházi előadás Csesztvén
tovább

Hírek

Ösvény és kilátóarbantartás 2025.06.18

Ösvény és kilátóarbantartás 2025.06.18 Sokan voltunk, sok munkaóra gyűlt, az esedékes karbantartási munkákba belekezdtünk.
tovább

Hírek

Múzeumok éjszakája 2025

Múzeumok éjszakája 2025 Forrás: Madách Imre Emlékház FB oldala
tovább

Hírek

Árverési közzététel

Árverési közzététel Forrás: Sándor-Jakus Szabina Igazgatási ügyintéző Szügyi Közös Önkormányzati Hivatal
tovább

Hírek

Kitűnő eredménnyel zárult a közösségi mesepályázat a csesztvei csapatnak!

Kitűnő eredménnyel zárult a közösségi mesepályázat a csesztvei csapatnak! Forrás: Leszák Heni FB oldala
tovább

2025 Csesztve Község Önkormányzata • Design by ONDEPU
 
OK